С колекцията, която представи на модната седмица в Милано през този месец, италианският маестро Джорджо Армани сякаш обещава нова „Епоха на джаза“. Сто години след безкрайния празник в Париж, Лондон и Ню Йорк, Армани вдъхна на прет-а-портето оптимизъм, обещавайки много блясък и лекота.
Оптимизмът от следвоенния период на 20-и век се усеща навсякъде – обувките, избрани от дизайнера за ревюто в Милано, бяха удобни, подходящи за разходка и танци, а гримът на манекенките беше в ярки, но нежни тонове. Косите бяха директна реминисценция на прическите от 20-те години на миналото столетие – къси, накъдрени и прибрани до главата, така че да оставят възможност обеците, често полюляващи се почти до рамото, да кореспондират с големите колани и малките чанти. Цветовете на дрехите са плътни, наситени и дълбоки, а сред зеленото, синьото, бялото и антрацитното изпъква задължителното за всяка оптимистична ера златно. Армани често е бивал критикуван за това, че висшата му мода напомня твърде много на конфекция, както и обратното. Този път заличаването на границата е в негова полза. Линиите на Джорджо Армани предлагат универсална елегантност. Всяка дама може да бъде „жената от колекцията на Армани“. Той отново показа как класическият шик е вечен, и така е вече 50 години, коментира италианското издание на сп. „Грация“.
Усещането за изключителна елегантност в колекцията пролет-лето 2024 г. този път се допълва и от използваните тъкани – много коприна, сатен, прозрачен тюл, които създават магическа атмосфера и следват дискретно формите и движенията на тялото. Луксозните материи са част от оптимистичната заявка на италианския маестро в нестабилно време на икономически трудности.
Впрочем, желанието за растеж и амбициите на предприемачите в модата са видими и в другите колекции, показани както на Седмицата на модата в Милано, така и на провежданата в момента Седмица на модата в Париж – дължините са пуснати „на свобода“ и вече достигат до глезените, а материите са луксозни или поне щампирани. Този път модата мечтае за край на икономиите. Тенденцията на почти голи модели, увити в оскъдно парче плат, които внушават безпокойство, явно е приключила. Вместо това в дамския гардероб нахлуват много цвят и изобилие от платове, които стимулират въображението и подтикват жените да мислят повече за възможностите, които предлага модата.
Джорджо Армани, който днес е най-възрастният дизайнер на модния подиум, продължава да следва максимата на покойната законодателка в модата на 20-и век Коко Шанел – елегантността е универсално средство за изразяване и затова е естетически валидна във всички часове на денонощието. Класическият делови костюм от две части е ушит толкова добре и носи в себе си толкова много блясък, че спокойно може да бъде използван и като вечерно облекло. Но, както посочи американският „Вог“, Армани отдавна вече представя панталона със сако като вечерен ансамбъл, независимо от височината на тока. Когато класата на визията е достатъчно висока, протоколът губи значението си. БТА