Днес за 40-и път отбелязваме Световния ден на кафето. Първото честване на този празник е през 1983 г. в Япония. Освен традиционната консумация на кафе, през 21-ви век има все повече нови начини да се насладим на популярната напитка, пишат от "Чаптър 4 България".
Кафе индустрията обаче е изправена пред значителни предизвикателства през производствения сезон 2022/2023 г. Комбинацията от ниски реколти, неблагоприятни метеорологични условия и рязко нарастващи разходи за торове оказаха дълбоко въздействие върху световното производство.
Производство и потребление
При настоящите обстоятелства оценките и перспективите за производство и потребление на кафе през 2021/22 и 2022/23 г. остават същите, пише в публикацията на статистическата секция на секретариата на Международната организация за кафе (ICO) "Докладът за кафето и перспективите", която предлага представа за факторите, движещи глобалната индустрия за кафе в най-близкото минало, и очертава потенциалните събития, които ще движат индустрията в близко бъдеще.
Според прогнозата световното производство на кафе е намаляло с 1,4 на сто до 168,5 милиона торби през 2021/22 г., но въпреки това се очаква да се възстанови с 1,7 на сто до 171,3 милиона торби през 2022/23 г.
Също така се очаква сортът арабика да нарасне с 4,6 на сто до 98,6 милиона торби през 2022/23 г., след спад от 7,2 на сто през предходната кафеена година. Отразявайки неговата циклична продукция, делът на сорта арабика в общото производство на кафе се очаква да се увеличи до 57,5 от 55,9 процента през 2021/22 г.
Южна Америка е и ще остане най-големият производител на кафе в света, въпреки че страда от най-големия спад в производството от почти 20 години - със 7,6 на сто надолу през 2021/22 г. Възстановяването през 2022/23 се очаква да тласне производството в региона до 82,4 милиона торби, което е увеличение от 6,2 на сто.
Световното потребление на кафе се е увеличило с 4,2 на сто до 175,6 милиона торби през 2021/22 г., след ръст от 0,6 на сто през предходната година. Освобождаването на задържаното през годините на КОВИД-19 търсене и резкият глобален икономически растеж от 6 на сто през 2021 г. обяснява рязкото възстановяване на потреблението на кафе през 2021/22. Забавящите се темпове на растеж на световната икономика за 2022 и 2023 г., съчетани с драматичното покачване на разходите за живот, ще окажат влияние върху потреблението на кафе за кафеената 2022/23 година. Очаква се да расте, но със забавящ се темп от 1,7 на сто до 178,5 милиона торби. Световното забавяне се очаква да дойде от страните, които не произвеждат кафе, като прогнозите са потреблението на кафе в Европа да претърпи най-голям спад сред всички региони - темповете на растеж ще паднат до 0,1 на сто през кафеената 2022/23 година от 6 на сто увеличение през 2021/22.
В резултат на това се очаква световният пазар на кафе да има още една година дефицит, недостиг от 7,3 милиона торби.
Цени на сурово кафе
В края на юли и август 2023 г. движенията на цените на сортовете арабика и робуста се сдвоиха, движейки се отново в тандем. От април 2023 г. движението на цените на двата сорта беше разнопосочно, като търсенето на кафе от по-висок клас намаля в полза на кафето на по-конкурентни цени. Обаче повторното свързване изглежда показва, че разликите в цените вече са достатъчно малки и относителните промени в търсенето, обусловени от цените (арабика срещу робуста), може да са приключили.
Износ
Световният износ на сурово кафе през юли 2023 г. възлиза на 9,31 милиона торби, в сравнение с 9,3 милиона торби през същия месец на предходната година, което е ръст от 0,1 на сто. В резултат на това общата сума за 2022/23 до юли е 93,56 милиона торби, в сравнение с 99,2 милиона торби за същия период преди година, което е спад от 5,7 на сто.
Общият износ на разтворимо кафе е намалял с 16,6 на сто през юли 2023 г. до 0,84 милиона торби от 1 милион торби през юли 2022 г. През първите 10 месеца на кафеената 2022/23 година са изнесени общо 9,58 милиона торби разтворимо кафе, което представлява спад от 5,7 на сто от 10,16 милиона торби, изнесени през същия период през предходната година. Делът на разтворимото кафе в общия износ на всички форми на кафе за годината до момента е 9,2 на сто през юли 2023 г., което е равно на същия период на миналата година. Бразилия е най-големият износител на разтворимо кафе, като е изпратила 0,31 милиона торби през юли 2023 г.
Износът на печени кафени зърна е намалял с 12,7 на сто през юли 2023 г. до 57 299 торби в сравнение с 65 601 торби през юли 2022 г. Кумулативната обща сума за 2022/23 до юни 2023 г. е 0,6 милиона торби в сравнение с 0,67 милиона торби за същия период преди година.
Някои интересни факти
Не е известно кой точно е изпил първото кафе в света. Легендата гласи, че един овчар забелязал, че козите му ставали много енергични, след като ядели плодовете на определен вид храст. Той събрал от тези плодове, сложил ги в кипяща вода и напитката се превърнала в първата чаша кафе. Технически, процедурата е същата и до ден днешен, макар и с вариации и промени.
Културата на кафето произхожда от Близкия Изток, като през 15 век в Османската империя и Персия е имало множество кафенета. Кафето навлиза в Европа през 16 век, но по онова време много европейци отхвърлят напитката, твърдейки, че християните не можели да пият напитките на други религии. Въпреки това папа Климент VIII веднъж опитал чаша кафе и веднага го харесал. Така напитката навлязла в Европа, а после и в Америка.
Кафето е втората стока по износ след петрола. Днес кафето се отглежда в повече 70 тропически страни и е втората стока по износ след петрола. Интересно е, че не големите страни производители на кафе консумират най-много, а европейците пият една трета от кафето в световен мащаб.
Консумацията на кафе не се влияе от инфлацията и икономическата несигурност. Въпреки инфлацията и икономическата несигурност, повечето потребители не се отказват от кафето. Количеството на консумация не намалява, а се променя.
По-младите хора често пият кафето си навън. По-възрастните хора предпочитат да пият любимата си напитка вкъщи, докато по-младите често пият кафето си навън, в компания или в движение, избирайки готови за консумация напитки с кафе. Много млади хора нямат кафемашина в собствените си домове.
Готовите продукти стават все по-разпространени. Осъзнатите потребители търсят да закупят продукти от рециклируеми опаковки, затова много от тях избират да купуват кенове, тъй като този вид опаковка е изцяло и безкрайно рециклируема.
Ценителите на кафето търсят разнообразие и специални вкусове. Готовите за употреба продукти предлагат голямо разнообразие с високо и гарантирано качество. На пазара вече има вкусове като солен карамел, лешник, шоколад и дори лате напитки с вкус на ром и орех. източник: БТА